loading...
سفر گردش

شاید کمتر کسی باشد که نام سی و سه پل اصفهان نشنیده باشد. این پل تاریخی زیبا از جمله پل هایی است که بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است.

safar بازدید : 95 سه شنبه 22 مهر 1399 نظرات (0)

شاید کمتر کسی باشد که نام سی و سه پل اصفهان نشنیده باشد. این پل تاریخی زیبا از جمله پل هایی است که بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. با یک حساب سرانگشتی حدس می زنیم که قدمت این پل به 400 سال می رسد ولی همچنان استوار و زیبا در شهر اصفهان خودنمایی می کند. سوالی که همیشه ذهن بینندگان آثار تاریخی را به خود مشغول می کند، این است که واقعا معماری این بناها چگونه است که هنوز بعد از چند صد سال یا حتی هزار سال آن قدر پابرجا باقی مانده است؟ پاسخ به این سوال می تواند کمک بزرگی به معماری ساخت بناهای امروزی کند و حال به سراغ ماجرای ساخت این پل زیبا و خیره کننده برویم؛ هدف ساخت این پل اتصال دو نقطه از شهر اصفهان به همدیگر بود، در واقع این پل خیابان چهارباغ عباسی را به خیابان چهارباغ بالا متصل می کند، یعنی شمال شهر را به جنوب شهر وصل می کند، اگر شما به مراکز خرید سنتی علاقه دارید میتوانید به برخی از مراکز خرید اصفهان نیز سر بزنید.

تاریخچه سی و سه پل

سی و سه پل اصفهان به دستور شاه عباس اول توسط شخصی به نام "الله وردیخان" در سال 1011 ساخته شد، این بنا متعلق به دوران صفوی است. این پل با نام های متعددی: سی و سه پل، الله وردیخان، سی و سه چشمه، پل جلفا شناخته می شود.

تاریخچه ساخت سی و سه پل

این بنای با شکوه به دستور شاه عباس اول توسط شخصی به نام "الله وردیخان" در سال 1011 ساخته شد، این بنا متعلق به دوران صفوی است، همان طور که از نامش پیداست این پل دارای 33 دهانه و طول این پل 295 متر و عرض آن  14 متر است. معمار این بنا استاد "حسین بنا اصفهانی" بود. این پل طولانی ترین پل در شهر اصفهان  شناخته می شود؛ بنای آن از گچ، ساروج و آجر ساخته شده، ساختار این پل به گونه ای است که هر چه آب و رطوبت به پایه های پل برخورد کند، بنای پل را مستحکم تر می کند. هر پل از دو ستون تشکیل شده است که اتصال آنها به هم  طاق پل را می سازد که در اصطلاح به آن "طاق چشمه ای" گویند.

طبقه‌ی پایین پل دارای راه پله ای است که پایین پل را به بالای پل اتصال می دهد. در زمان هایی که سطح آب پایین است می توان از طریق پله ها به آب زاینده رود دسترسی پیدا کرد، عرض پل دارای سنگ فرش هایی است که در قدیم محل عبور ماشین بوده ولی در چند سال اخیر به دلیل ترک خوردن بخش هایی از سی و سه پل، راه عبور ماشین بسته شد و فقط افراد حق دارند بر روی پل حرکت کنند. عرض پل تقریبا 35 قدم است. در دوطرف پل در طبقه بالا طاق نماهای سرپوشیده ای است که از یک طرف به منظره آب و از طرف دیگر به محل پیاده رو بر روی پل مشرف است. تعداد کل طاق نماها  99 عدد و به هر طاق نما که وارد شوی نسیم خنک از سمت آب، صورتتان را نوازش می کند. شما میتوانید بعد از بازدید این بنا از میدان نقش جهان که در نزدیکی پل است دیدن کنید.

جشن های برگزار شده در سی و سه پل اصفهان

در زمان شاه عباس جشن های بسیاری در جوار سی وسه پل برگزار می شد، که این جشن ها شامل عید نوروز: که این جشن سه بار و ه با به مدت یک هفته شبانه روز ادامه داشت و مسیر عبور شاه را گلباران می کردند و با چراغانی پل مراسم خاطره انگیزی برای مردم ثبت می کرد، جشن آبریزان: در 13 تیر ماه هرسال مردم ارامنه اصفهان برپا می کردند و روی یکدیگر آب و گلاب م ریختند، جشن خاج شویان: این جشن مخصوصی برای مردم ارامنه اصفهان بود و به منظور غسل تعمید رگزار می شد که در این جشن مردم ارامنه به داخل آب می رفتند و مشغول شنا می شدند.

حقایقی در رابطه با سی وسه پل

در رابطه با سی وسه پل حقایقی هست که برخی از مردم اصفهان بر این باورند که در ضلع شمال شرقی پل ساختمان آجری وجود دارد که مقبره کمال اسماعیل است، خیابانی که در امتداد این مقبره قرار دارد به نام همین بزرگوار نام گذاری شده است. این پل در ابتدا براساس 40 دهانه ساخته شد ولی بعدها به دلایلی 7 دهانه آن بسته شد و پل تبدیل به 33 دهانه شد و نام آن سی و سه پل اصفهان نام گرفت. در هر طاقچه بالای پل یک تابلو نقاشی وجود داشته است، اما امروزه خبری از آن نیست. سی وسه پل تنها پلی است که بر پایه شن و ماسه ساخته شده و از جنس سنگ نیست که به همین دلیل وجود آب در پایه های پل ضروری است و نبود آب باعث تخریب پل خواهد شد. در جلوی این بنا یادبود رضاشاه  سوار بر اسب قرار داشت که امروزه اثری از این مجسمه نیست. متاسفانه حفر تونل مترو در اصفهان باعث آسیب هایی به این پل زیبا شد که امیدواریم مسئولین امر در رابطه با این موضوع تمهیداتی در نظر بگیرند.

آدرس سی وسه پل

بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان در قلب شهر اصفهان قرار دارند از جمله سی وسه پل  که در مرکز شهر ساخته شده است؛ برای رسیدن به این مکان از چندین راه می توان به آن رسید ولی از بارزترین مسیرکه میتوانید به میدان انقلاب اصفهان بروید و ابتدای خیابان کمال اسماعیل این بنای با شکوه را نظارت می کنید.

ورود و باردید از این مکان

در بازدید از این پل زیبا نیازی به تهیه بلیط نیست فقط کافی است به آدرس آن مراجعه نمایید و از نزدیک شاهد جذابیت این پل  تاریخی باشید. پیشنهاد می کنم برای یک بار در شب به دیدن سی وسه پل بروید چون که چراغ های پل روشن است و انعکاس آن در آب منظره زیبایی را تشکیل می دهد که شما علاوه بر لذت دیدن آن می توانید عکاسی هم کنید؛ بازدید از این بنا های دیدنی را با خیال راحت با تور اصفهان سفری پرخاطره را تجربه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 189
  • بازدید سال : 1,168
  • بازدید کلی : 4,138