loading...
سفر گردش

اهرام جیزه در دورانی ساخته شدند که مصر یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین تمدن های جهان بود. اهرام مصر یکی از باشکوه ترین سازه های دست ساز در تاریخ بشر هستند. ابعاد عظیم این اهرام نشان دهنده نقش غیر قاب

safar بازدید : 109 چهارشنبه 25 تیر 1399 نظرات (0)

اهرام جیزه در دورانی ساخته شدند که مصر یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین تمدن های جهان بود. اهرام مصر یکی از باشکوه ترین سازه های دست ساز در تاریخ بشر هستند. ابعاد عظیم این اهرام نشان دهنده نقش غیر قابل انکاری است که فرعون یا پادشاه در جامعه مصر باستان بازی میکرده است. گرچه اهرام از ابتدای عصر پادشاهی قدیم تا نزدیکی دوره بطلمیوس در قرن چهارم ساخته شده اند اما اوج دوره ساخت اهرام در اواخر سلسله سوم آغاز شد و تقریبا تا سلسله ششم حدود ۲۳۲۵ سال پیش از میلاد مسیح ادامه داشت. پس از گذشت بیش از 4000 سال، اهرام جیزه هنوز هم عظمت خود را حفظ کرده اند و جزء جدایی ناپذیر تاریخ مصر و حتی تاریخ جهان می باشند.

اهرام مصر

فرعون در جامعه مصر

 در خلال سلسله سوم و چهارم پادشاهی قدیم مصر از رونق و ثبات اقتصادی فوق العاده ای برخوردار بود.  پادشاهان در جامعه مصر موقعیت منحصر به فردی داشتند. زمانی رسیده بود که اعتقاد بر این بود که آنها توسط خدایان انتخاب شده اند تا به عنوان واسطه خود در زمین خدمت کنند. به همین دلیل به نفع همه بود که حتی بعد از مرگ فرعون بدن او را دست نخورده نگه دارند.

 مصریان باستان معتقد بودند كه هنگام مرگ شاه، بخشی از روح وی (معروف به "كا") در بدن او باقی مانده است.  به همین خاطر و برای مراقبت صحیح از روح فرعون جسد او مومیایی می شد و هرچه پادشاه در زندگی پس از مرگ به آن احتیاج داشت با وی دفن میگردید، از جمله صندوقچه های طلا، غذا، صندلی هایی برای نشستن و دیگر اقلام مورد نیاز! اهرام مصر از این جهت مورد توجه پادشاهان قرار گرفت که قرار بود پس از مرگ به زندگی بازگشته و همچنان به حیات ابدی ادامه دهند! همچنین وسایل مورد نیاز و ثروتی که به همراه فرعون دفن می شد نه تنها برای او بلکه برای همه بستگان او بود که در نزدیکی او دفن گردیده اند!

 اهرام اولیه

  بر اساس اسناد موجود قدیمی ترین هرم شناخته شده در مصر در حدود سال ۲۶۳۰ قبل از میلاد در ساقارا ساخته شده و به عنوان مقبره پادشاه جوزر مورد استفاده قرار گرفته است. در این دوره بر خلاف مقبره های قبلی که از گل ساخته می شد، مقبره جوزر را به شکل هرم پله ای از سنگ ساختند که ارتفاع آن به 204 پا (62 متر) میرسید و بلندترین ساختمان زمان خود بود. این هرم توسط مجموعه ای از حیاط ها، معابد و سازه ها احاطه شده بود تا جوزر بتواند از زندگی آخرت خود لذت ببرد!

 پس از جوزر اهرام مصر به عنوان محلی برای دفن خاندان سلطنتی تبدیل شدند اگرچه هیچکدام از برنامه ریزی ها توسط جانشینان سلسله او به اتمام نرسید (احتمالاً به دلیل سلطنت نسبتاً کوتاه آنها). نخستین مقبره ساخته شده به عنوان یک هرم "واقعی" هرم سرخ در دهشور بود که یکی از سه مقبره ساخته شده برای نخستین پادشاه سلسله چهارم، اسنفرو بود(2613-2589 قبل از میلاد)

اهرام مصر

 اهرام بزرگ جیزه

 هیچ یک از اهرام ساخته شده بیشتر از سه هرم بزرگ جیزه معروف به اهرام ثلاثه، واقع در فلات ساحل غربی رود نیل، در حومه قاهره امروزی، شهرت پیدا نکردند. قدیمی ترین و بزرگترین هرم از اهرام سه گانه جیزه، معروف به هرم بزرگ، تنها بنای باقیمانده از عجایب هفتگانه جهان باستان است. (البته در سالهای اخیر عجایب هفتگانه جدید معرفی شده اند که جدای از عجایب هفتگانه جهان باستان هستند.)

هرم بزرگ (هرم خوفو)

 این هرم بزرگ برای خوفو، جانشین اسنفرو و دومین فرعون از هشت پادشاه سلسله چهارم ساخته شده است. گرچه خوفو به مدت 23 سال سلطنت کرد (2589-2566 قبل از میلاد) اما شهرت هرم او از کل دوران سلطنتش بیشتر شد! دو طرف پایه هرم به طور متوسط ​​755.75 پا (230 متر) و ارتفاع اصلی آن 481.4 فوت (147 متر) بوده و آن را به بزرگترین هرم جهان تبدیل کرده است.  سه اهرام کوچک ساخته شده برای ملکه های خوفو در کنار هرم بزرگ آراسته شده اند و مقبره ای در نزدیکی آن یافت شده است که جایگاه سارکوفاگ مادر خوفو و ملکه هتفرس است. مانند سایر اهرام مصر، خوفو با مقبره های ریز و درشتی احاطه شده است که مقبره بستگان یا نزدیکان پادشاه می باشند که برای همراهی و حمایت از وی در زندگی پس از مرگ دفن شده اند.

اهرام مصر

هرم میانی (هرم خفرع)

 هرم میانی در جیزه برای پسر خوفو، فرعون خفرع (2558-2532 قبل از میلاد) ساخته شده است. هرم خفرع از نظر ارتفاع دومین هرم در جیزه است و دارای مقبره فرعون خفرع است. یک ویژگی منحصر به فرد که در مجتمع هرمی خفرع ساخته شده ابوالهول بزرگ است که یک مجسمه نگهبان حکاکی شده از سنگ آهک با سر انسان و بدن شیر می باشد.

هرم کوچک (هرم منقرع)

جنوبی ترین هرم در جیزه برای پسر خفرع یعنی منقرع (2532-2503 قبل از میلاد) ساخته شده است. این هرم از نظر ارتفاع کوتاهترین میان این سه هرم است (218 پا) و پیشرو اهرام کوچکتر است که در دوره های پنجم و ششم ساخته شده اند.

اهرام مصر

 چه کسی اهرام ثلاثه را ساخت؟

 اگرچه برخی از کتب تاریخی معتقدند که اهرام مصر با بیگاری از بردگان یا کارگران ساخته شده اند، اما اسکلت های کشف شده از این منطقه نشان می دهند که احتمالاً این کارگران بومی کشاورزان مصری بودند که در زمان سیلاب رودخانه نیل که باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی شد به ناچار و برای گذران زندگی روی هرم کار می کردند. تقریباً 2.3 میلیون قطعه بلوک سنگی که هرکدام به طور متوسط ​​حدود 2.5 تن وزن داشتند برای ساخت هرم بزرگ خووفو برش داده شده و به بالای هرم حمل گردیده و کار گذاشته شده است. مورخ معروف یونان باستان هرودوت نوشت: برای ساختن هرم 20 سال زمان و 100 هزار مرد احتیاج نیاز بود، اما بعدها شواهد باستان شناسی نشان می دهد که احتمالاً نیروی کار حدود 20،000 نفر بوده است.

اهرام مصر

 پایان عصر هرم

 اهرام همچنان در طول سلسله های پنجم و ششم ساخته می شدند، اما کیفیت و ابعاد کلی آنها در این دوره به موازات قدرت و ثروت خود پادشاهان کاهش یافته است. در اهرام پادشاهی قدیم، با شروع پادشاهی اوناس (2375-2345 پیش از میلاد) سازندگان هرم شروع به کتیبه کردن وقایع موجود در دوران سلطنت پادشاه بر دیواره های اتاق دفن و بقیه قسمت های داخلی هرم کردند.  اینها به عنوان متن های هرمی شناخته می شوند و نخستین آثار مهم مذهبی شناخته شده از مصر باستان هستند.

 آخرین هرم بزرگ ساخته شده متعلق به پپی دوم (2278-2184 پیش از میلاد) پادشاه دوم سلسله ششم بود که به عنوان یک پسر جوان به قدرت رسید و 94 سال حکومت کرد. در زمان حکومت وی ​میزان قدرت پادشاه رو به زوال بود و با افزایش قدرت مقامات اداری غیر سلطنتی، فرعون برخی از صفات شبه الهی خود را از دست داده بود. هرم پپی دوم، ساخته شده در سقارا و حدود 30 سال از زمان سلطنت وی به پایان رسید و بسیار کوتاهتر (172 پا) از سایر اهرام متعلق به پادشاهان قدیم بود. با مرگ پپی، پادشاهی و دولت مرکزی قدرتمند فروپاشید و مصر وارد مرحله آشفتگی شد که به عنوان دوره میانی اول شناخته می شود.  پادشاهان بعدی از سلسله دوازدهم، در مرحله به اصطلاح پادشاهی میانه به ساخت و ساز هرم پرداختند اما اهرام آنها هرگز به همان اندازه اهرام بزرگ قدیم نبودند نبودند.

 وضعیت امروز اهرام مصر

 سارقین مقبره و دیگر دزدان آثار تاریخی هم در دوران باستان و هم در دوران دنیای مدرن بیشتر اجساد مومیایی شده فرعونیان و وسایل و جواهرات با ارزشی که به همراه آنها دفن شده بود را از اهرام بیرون کشیده و غارت کردند. با گذشت زمان و فرسایش سنگ های اهرام هیچ کدام آنها اکنون در ارتفاع اولیه خود نیستند. به عنوان مثال، خوفو تنها 451 فوت ارتفاع دارد. با این وجود، میلیون ها نفر هر ساله، برای بازدید از شکوه و عظمت اهرام جیزه و آشنایی با شکوه و عظمت مصر باستان، به این کشور سفر میکنند، غافل از اینکه با گذر زمان، ابر و باد و مه و خورشید و فلک با بی رحمی هرچه تمام تر اهرام ماندگار جیزه را ذره ذره از بین می برند...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 174
  • بازدید سال : 1,153
  • بازدید کلی : 4,123